Het
waarnemen van de verjaardagspelletjesdoos was heel interessant. Het vullen van
een ballon met zand of knikker volgens stappenplan werd goed gebruikt. Ook de
ballonnenpomp, afsluiten met elastiek of wasknijper vroeg enige vaardigheid.
Het schilderen en versieren van hun kroon was voor hen het hoogtepunt. Deze
kronen werden in de volgorde van jarig zijn opgehangen. Zo kunnen de kleuters
zelf aftellen hoeveel kinderen er nog voor hen jarig zijn.
Voor godsdienst begonnen we met een ademspel. Het blazen van watte met een
rietje over de tafel wekte de competitiegeest aan. Uiteindelijk beseften ze dat
leven samen met vrienden, net zoals Jezus, dagelijks werk vraagt.
De tafel dekken samen met de juf werkte uitstekend. Maar alleen de oefening
herhalen, vraagt nog wat tijd! Deze één-één relatie zal nog meer te passen
komen in andere thema’s.
Het versje van het feestvarken werd levendig gebracht. Ook de spelletjes, zoals
de voorwerpen in de juiste volgorde of raden wat er weg was, hielp bij het
memoriseren.
Op vrijdag werden er pannenkoeken gegeten voor Poppels verjaardag. Na de
smaakoefening konden ze perfect de ingrediënten weergeven. Een stappenplan met
analyserende werking.
Bewegen met ballonnen, linten, stappend door de klas met kaarten waren leuke aanvullers. Een thema dat het aftellen naar hun eigen hoogtepunt in de verf zet.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten