WELKOM OP DE BLOG VAN DE POPPELKLAS


De kinderen van de tweede kleuterklas van de Langeledeschool willen jullie graag laten zien hoe ze spelen en werken in de klas.
De juf zal af en toe foto’s van het klasleven op de blog plaatsen.
Op deze manier kunnen jullie ook meegenieten van de leuke gebeurtenissen van uw kleuter.

zondag 23 januari 2011

Thema: ‘’Op onderzoek ”


Het is de beurt aan groep 3 om aan het jaarthema ‘Communicatie’ te werken.
Wat is communicatie? Niet zo eenvoudig om aan kleuters uit te leggen.
Uit de verschillende mogelijkheden van communicatie hebben wij voor ‘de film’ gekozen. Geen film om met zijn allen naar te kijken maar om zelf te maken.
Samen met Fred de mier, zijn we op onderzoek gegaan naar antwoorden op verschillende vragen.
Zo hebben we een techniek gevonden om onder water te kunnen gaan kijken zonder nat te worden.
We hebben zelf een poeder gemaakt waarmee we een theelicht kunnen doven zonder het aan te raken.
Ook zijn we tot de vaststelling gekomen dat zwart niet enkel uit zwart bestaat maar uit veel verschillende kleuren.
Al deze proeven zijn gefilmd en worden samen met de stappenplannen aan alle klassen van de school bezorgd. Zo kunnen de andere leerlingen van de school op een gepast moment de proeven eens uitproberen. Ook thuis kan je ze herhalen. De stappenplannen zitten in de groene map van jullie sloeber.
De kleuters hebben een hoop nieuwe woorden bijgeleerd zoals camera, cameraman, decor, acteur, microfoon, … Ook de producten die we bij de proeven hebben gebruikt, leerden we benoemen zoals azijn, bakpoeder, olie, afwasmiddel, watten, water, lucht, zeef, mengen, druppelteller, …
Tijdens het vrij spelen was er de mogelijkheid om zelf een autobaan te maken met buizen, een knikkerbaan te bouwen met plastic onderdelen, zich te verkleden in acteurs om in een film mee te spelen.
Als rode draad rond sociale vaardigheden hebben we geleerd en gewerkt rond ‘samen delen en spelen’. Dit is mooi in theorie maar niet altijd eenvoudig om als kleuter in de praktijk toe te passen.

Lieve groeten,
juf Noena

Geen opmerkingen: