Dit was een thema dat gerust drie weken kon duren.
De start met het voorstellen van mevrouw Piep en haar huisdier,
Muizeke, was leuk. Voor de nuchtere onder de kinderen was het wel een proberen
rechtvaardigen van “Het is toch ons juf”. Deze waren ook meer te vinden voor de
techniek achter het thema: met vergrootglas werken, de papa van Tore met een
boormachine op bezoek, vijzen en moeren bij elkaar passen, ...
We bekeken ook gevaarlijke en onhygiënische gaten. En we zochten een
manier om er juist mee om te gaan.
Onze deur werd een gatendeur. Ook hadden we een doek waar we ballen
doorgooiden. Zakdoekje leggen leerde ons in de juiste richting lopen en de
gaatjes opvullen die door de vriendjes met het doekje werden opengelaten.
We leerden een liedje over muizen en speelden hiermee een tikspel. Ons ballonnenversje
was een teloefening gebracht door een kikker en een muis. Hierbij oefenden we
ook evenveel, meer en minder.
Het knippen en prikken van enkele gaten gaf mooie bloemen. Ook het
knutselen van een boormachine had veel bijval. We maakten lange kettingen. En we
speelden met gatenkaas, weeframen, rijgkaarten, …
Het poetsen van onze tanden verliep over meer dan vier dagen want de
kleuters bleven hun tandenborstel meebrengen.
Er waren nog bezoekers: de mama van Cato leerde ons naaien, de oma van
Tore leerde ons breien. Dank aan onze specialisten op bezoek!
Het scheppingsverhaal deed ons nadenken over onze
wereld, onszelf en de interactie tussen de twee. We starten met de zeven gaten
in ons hoofd en eindigden met filosoferen over “ Ik hou van de wereld omdat …”
Geen opmerkingen:
Een reactie posten