WELKOM OP DE BLOG VAN DE POPPELKLAS


De kinderen van de tweede kleuterklas van de Langeledeschool willen jullie graag laten zien hoe ze spelen en werken in de klas.
De juf zal af en toe foto’s van het klasleven op de blog plaatsen.
Op deze manier kunnen jullie ook meegenieten van de leuke gebeurtenissen van uw kleuter.

donderdag 14 juni 2012

Pierre et le loup

Frans is voor kleuters werken aan taalsensibilisering. Ze kregen twee en halve dag een taalbad om hen warm te maken voor een nieuwe taal.
We begonnen met het filmpje 'Pierre et le loup" (versie Walt Disney) te bekijken. Ze kenden het verhaal al in het Nederlands van bij de thema's gevoelens en muziekinstrumenten.
Hun aandacht werd onmiddellijk gefocust. Leonie en Fabian hadden het door: "Het is in het Frans"
Ze keken zo aandachtig dat door de opbouwende spanning er bijna enkele kleuters onder hun bank lagen. Samen maakten we het blaadje 'Plaats het instrument bij het juiste dier'. Dit ging heel goed. Ook de namen van de Franse dieren werden zo geoefend.
Op dinsdag groeten we elkaar in het Frans. Dit kenden we reeds van het versje "Les saisons" dat we leerden in de herfst.
Ook de kleuren van de dag werden in het Frans ontdekt. En stilte en opletten in het Frans waren vlug begrepen. Tellen tot vijf in het Frans en Engels verliep al vlot.
In de turnles bewogen we als de figuren uit het verhaal op de juiste muziek. We maakten ook een puzzelwolf waar ons ruimtelijk inzicht kansen kreeg. Ook de kunstenaar in ons ging aan het werk bij het kleuren van een wolf. Onze Franse woordjes oefenden we met een voorleesprogramma op de computer.
We zagen ook een filmpje van 'De wolf is een roofdier' van de schooltv beeldbank en zo ontdekten de kleuters wat meer over het leven van de wolf. Er werden vier vragen gesteld. Bij de tweede maal gerichter luisteren en kijken, konden ze de vragen beantwoorden. En zelfs verantwoorden waarom. Ook zagen ze het verschil met de andere dieren uit het verhaal.
Ze speelden ook alle figuren van het verhaal na. Met aangepaste kledij vond elke kleuter de rol die hem het meeste lag.
We hadden nog graag meer gedaan maar onze tijd was te kort. De kleuters genoten van deze intensieve kennismaking met een nieuwe taal. Ook het Engels werd deze week veel gebruikt want deze taal kwam soms voor in de filmpjes of vertelde verhaaltjes.

Geen opmerkingen: